Fick virus på datorn

Igår så fick jag virus på min dator. Inte det roligaste kanske..
Viruset heter Windows Recovery och är ett bluff program som säger att det är fel på hårddisken i datorn osv. Och så vill dom att man ska köpa en licens för att datorn ska fungera igen typ.
Vill påpeka också att det INTE är nått fel på datorn som tur är.
Tydligen så har det spridits via spotify, vet inte hur jag fick det men kanske via spotify då. Man får det visst om man typ inte har uppdaterat Java och så.

Bara man får bort viruset så är datorn "normal" igen. Man får bort viruset med olika program till exempel malaware eller vad det hette. När viruset var borta för mig så var skrivbordet svart och alla ikoner var borta och på C disken fanns ingenting. Men det var bara att gå in på "mappalternativ" och bocka ur "visa inte dolda filer och mappar". Det var inte svårare än så! Vi höll på med massa annat först som inte fungerade.

Så som tur är så är ingen skada skedd! Var rädd först att allting på C var borta men så är inte fallet. Nu fungerar min dator hyfsat bra igen. Den är lite seg och så men jag har kopierat över allt jag vill spara på C till min externa hårddisk och ska formatera hårddisken. Men just nu vet vi inte hur vi ska göra det så det får vi ta och fixa ikväll.

Det var verkligen inte min dag igår!!
Först hittade jag inte min mp3 när jag skulle ut och sola. Sen hade tydligen den mjuka pluppen som sitter på hörlurar lossnat på en av mina och var borta så jag fick lov att sätta dit en annan som inte alls matchar ju.. Så blev jag sur för det. Sen var det tusen flugor på mig när jag skulle sola och sen fick jag virus..
Är fortfarande på ganska dåligt humör.. fast det borde jag inte eftersom det löste sig så bra med viruset i och för sig. Det hade kunnat varit värre!!

Det är iallafall underbart vacker väder ute idag! Riktigt varmt det är helt sjukt! Men har inte haft tid att sola nå för jag har suttit vid datorn som sagt och grejat. Men nu är jag ute iallafall. Verkar som att solen kommer gå i moln snart också.
Hade planer på att åka ner på stan men det var för varmt så jag väntar med det..

Blev ett långt inlägg det här! Men kände att jag behövde skriva av mig lite och ifall nån annan drabbas av viruset.


Så här ser det typ ut. Inte roligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0